Monday 28 March 2011

Minggu Ummah UIAM 2011



oleh Ruslan Rusly

Minggu Ummah yang berlangsung di Pusat Aktiviti Kebudayaan(CAC) Universiti Islam Antarabangsa Malaysia(UIAM) Gombak baru-baru ini dimanfaatkan oleh pelajar antarabangsa yang datang dari 105buah negara untuk mereka memperkenalkan budaya-budaya negara mereka kepada masyarakat luar.

Minggu Ummah ataupun Ummatic Week adalah acara yang ditunggu-tunggu oleh seluruh pelajar antarabangsa kerana pada waktu inilah mereka akan dapat menunjukkan tarian, pakaian, makanan serta mempromosikan negara mereka kepada semua.
Minggu Ummah di anjurkan setiap tahun oleh Jabatan Pelajar Antarabangsa UIAM. Pada tahun ini temanya ialah Batik. Program tersebut berlangsung selama 1minggu, banyak acara-acara telah pun diatur antaranya ialah, Larian ummatic, festival makanan antarabangsa, persembahan kebudayaan daripada 30buah negara seperti dari Iraq, Yaman, Palestin, Indonesia dan Sudan, pameran kebudayaan, pameran batik dan jualan makanan antarabangsa.

Antara objektif penganjuran Minggu Ummah ini ialah untuk membentuk satu perpaduan antarabangsa diantara pelajar antarabangsa serta pelajar tempatan, ia juga sebagai satu landasan untuk mendedahkan kebudayaan setiap negara yang diwakili oleh pelajar serta dalam masa yang sama pelajar-pelajar bertindak sebagai duta mewakili negara masing-masing dalam memperkenalkan negara mereka yang mempunyai budaya dan cara hidup yang unik.

Majlis tersebut dirasmikan oleh Pengarah Jabatan Pelajar Antarabangsa UIAM, Dr. Ahmed Jamal Badie manakala majlis penutup oleh Rektor UIAM, Y.bhg Prof. Dato’ Sri. Dr. Syed Arabi Idid. Majlis juga turut dimeriahkan oleh dengan kehadiran para duta-duta asing yang hadir untuk memberi sokongan kepada pelajar-pelajar dari negara mereka yang belajar di UIAM.

Farina Elaina Abdul Hanif, Pengarah Program Ummatic Week 2011 berkata: “ dengan penganjuran program sebegini, kita dapat melihat pelbagai budaya dan kita dapat kenal budaya rakan-rakan sekuliah kita dan ia juga adalah sebagai satu landasan yang terbaik untuk merapatkan lagi persaudaraan sesame kita umat Islam”.katanya.

No comments:

Post a Comment