Friday 1 April 2011

Pelajar UIAM dekati murid sekolah pendidikan khas.


oleh Ruslan Rusly

Seramai 35orang pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia(UIAM) yang mewakili Kelab Titian Wahyu daripada Biro Pembangunan Sosial menganjurkan program “Lend Me Your Eye”. Program yang dijalankan di Sekolah Menengah Pendidikan Khas Setapak, Kuala Lumpur. 30orang murid-murid yang cacat penglihatan mengambil bahagian dalam program yang dianjurkan baru-baru ini.

Antara objektif program tersebut ialah untuk menerapkan rasa simpati dengan membantu golongan kurang upaya terutamanya pelajar-pelajar buta, belajar bagaimana cara berkomunikasi dengan betul bersama pelajar buta, mempelajari bagaimana cara hidup sebagai pelajar buta dan yang paling penting ialah untuk mengukuhkan semangat persaudaraan seIslam.

Banyak acara telah pun diatur untuk murid-murid sekolah tersebut sebagai salah satu cara untuk berinteraksi dengan mereka. Walaupun murid-murid tersebut mempunyai kekurangan dari segi penglihatan tetapi mereka mempunyai semangat dan iltizam yang tinggi untuk menyertai semua aktiviti yang disediakan.

Antara aktiviti yang dijalankan ialah, Taaruf, Mini Explorace(mixed songs,kenali rakan anda,teka ajelah,terowong berhalangan & sukaneka) serta perkongsian pengalaman. Semua aktiviti yang disediakan adalah untuk mem bentuk dan membina semangat setiap murid-murid tersebut agar mereka mempunyai keyakinan diri, walaupun mereka mempunyai masalah penglihatan tetapi mereka juga adalah sebahagian daripada masyarakat yang lain.

Menurut Pengarah Program Mohammad Saufi Bin Mohd Zawawi, pelajar tahun2, jurusan pendidikan berkata; ‘dengan adanya program sebegini, kami para pelajar IPT dalam menyelami apa yang mereka rasa, dapat memahami perasaan mereka sebagai Orang Kelainan Upaya(OKU), apa yang saya dapat lihat ialah mereka ini perlu mendapat perhatian masyarakat kerena mereka adalah makhluk Allah juga. Kami agak terharu apabila kedatangan rombongan kami disambut meriah”.

Sebanyak lima modul telah disediakan untuk murid-murid tersebut belajar antaranya ialah Modul yang pertama dinamakan “Nenek-nenek”, Modul yang kedua ialah “Don’t do what I say”,yang ketiga pula ialah “Teka Rasa”, keempat dipanggil “Art and Craft” dan Modul yang kelima ialah sesi mengambil video.

Menurutnya lagi “saya berharap agar program sebegini dapat diteruskan supaya kita boleh bina keyakinan murid-murid tersebut supaya mereka tidak merasa rendah untuk berhadapan dengan masyarakat.”katanya.

No comments:

Post a Comment