Monday 30 June 2014

BUBUR LAMBUK UIAM SEMARAK KEDATANGAN BULAN RAMADAN




Dato Mizan(tengah)bersama-sama menyertai program bubur lambuk
Oleh Roslan Rusly-
 foto//Roslan Rusly
Kedatangan bulan Ramadhan amat dinanti-nantikan oleh seluruh umat Islam seluruh dunia. Bulan yang menjanjikan beribu ganjaran untuk mereka yang betul-betul menjalankan ibadah di dalam bulan Ramadan ini. Begitu juga untuk warga Universiti Islam Antarabangsa Malaysia(UIAM) yang bersemangat serta mengalu-alukan kedatangan bulan Ramadan.

Bubur Lambuk adalah sinonim dengan kedatangan bulan Ramadan. Salah satu juadah yang menjadi kemestian setiap kali tiba waktu berbuka. Bagi memeriahkan dan menyambut kehadiran Ramadan, pelbagai program telah di atur dan dirancang dalam usaha untuk mengimarahkan bulan yang mulia ini.

Masjid Sultan Haji Ahmad Shah UIAM Kampus Gombak telah mengadakan program memasak bubur lambuk. Apa yang menarik ialah, program ini dijalankan secara gotong-royong yang melibatkan pelajar dan kakitangan Universiti baru-baru ini.


Pada tahun ini sebanyak lima buah periuk bubur lambuk telah dimasak. 1000 bungkusan bubur lambuk diedarkan kepada warga UIAM pada hari tersebut. Ia adalah sebagai salah satu sambutan kedatangan Ramadan.

Program memasak bubur lambuk ini adalah salah satu program Karnival Masjid yang di anjurkan oleh Masjid Sultan Haji Ahmad Shah UIAM yang objektif penganjuran karnival ini adalah untuk bersama-sama mengimarahkan dan menyemarakkan lagi sambutan kedatangan bulan Ramadan yang mulia ini.

Turut hadir pada majlis ini ialah Ybhg. Prof. Dato Dr. Mizan Hitam(Timbalan Rektor Hal Ehwal Pelajar UIAM), Pengarah Masjid UIAM Dr. Majdan Alias dan Penasihat Undang-Undang UIAM, Prof. Dr. Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood.

No comments:

Post a Comment