Monday 7 July 2014

PENDEBAT UIAM HARUMKAN NAMA NEGARA



Dari kiri Ahmad Hazim Norahmadi, Ameera Natasha Moore dan Mubarrat Wassey
 oleh Roslan Rusly
//foto ihsan IIUM IWON

Universiti Islam Antarabangsa Malaysia(UIAM) di nobatkan sebagai juara pada Kejohanan Debat Antara Universiti Australasia 2014 dalam Kategori Bahasa Inggeris bahasa kedua (ESL Category) yang di adakan di Otago Universiti, New Zealand pada 6 julai baru-baru ini. Kejohanan debat ini adalah pertandingan debat kedua terbesar di dunia. Sebanyak 84 pasukan dari Australasian dan pasukan dari Asia menyertai kejohanan tersebut.

Pasukan dari Malaysia yang menyertai kejohanan ini ialah dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia(UIAM), Universti Malaya(UM), Universiti Teknologi Mara(UiTM), Multimedia Universiti dan Kolej Universiti KDU. 

Pasukan UIAM yang diwakili oleh pelajar tahun kedua iaitu Mubarrat Wassey pelajar jurusan ekonomi, Ameera Natasha Moore dan Ahmad Hazim Norahmadi yang masing-masing dari jurusan undang-undang. Selain berjaya menjadi juara untuk kategori tersebut, pendebat UIAM iaitu Mubarrat Wassey dan Ameera Natasha Moore turut bersama-sama berkongsi mendapat Anugerah Pendebat Terbaik dalam kategori yang sama.

Dalam pertandingan akhir tersebut pasukan debat UIAM menewaskan pasukan debat daripada Universiti Malaya. Tajuk yang diberikan pada pertandingan akhir tersebut ialah “The first ladies/gentlemen should not advocate for policies or political positions during their partner’s term in office.”

Ini adalah kemenangan kali kedua selepas memenangi kejuaraan dalam kategori yang sama pada tahun 2013. UIAM juga adalah satu-satunya pasukan daripada Asia yang layak ke peringkat 16 pasukan teratas untuk Kategori Terbuka. Namun pasukan daripada Universiti Victoria, Wellington di nobatkan sebagai juara.

Menurut Ketua Pasukan Mubarrat Wassey berkata,

“ kejayaan ini adalah hasil daripada kesungguhan serta sokongan yang tidak berbelah bahagi pihak pentadbiran Universiti serta latihan dan motivasi yang diberikan adalah penyumbang kepada kejayaan ini.”ujarnya.
                                                                     ###




No comments:

Post a Comment