Monday 28 March 2011

Sambutan Maulidur Rasul UIAM meriah


oleh Ruslan Rusly

Seramai 800 orang pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia(UIAM) menggunakan masa cuti perkualiahan mereka untuk bersama-sama menyambut hari kelahirahan Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W dalam Majlis Sambutan Maulidur Rasul 1432H di UIAM Kampus Gombak baru-baru ini.
Majlis sambutan Maulidur Rasul ini dianjurkan oleh Pejabat Masjid Sultan Haji Ahmad Shah UIAM bersama-sama dengan Mahallah(hostel) Siddiq, Farouq dan Halimatus Sa’adiah.

Antara objektif penganjuran Majlis Sambutan ini ialah untuk mengajak semua pelajar UIAM bersama mengenang kembali sejarah hidup dan perjuangan Baginda.
Pada tahun ini, perarakan bermula di Stadium Komplek Sukan Lelaki dan berakhir di Masjid UIAM. Setiap pelajar mewakili Mahallah mereka masing-masing. Sebanyak 7 mahallah perempuan dan 10 mahallah lelaki mengambil bahagian di dalam perarakan tersebut yang jaraknya hampir 2kilometer. Setiap kumpulan membawa sepanduk serta berselawat memuji Rasulullah..

Walaupun cahaya matahari mula memancar tetapi setiap pesertanya bersemangat. Selain pelajar, turut serta juga ialah Prof. Dr. Ahmad Faris Ismail, Timbalan Rektor (Penyelidikan & Innovasi), Dato’ Hamidon Abdul Hamid, Pengarah Masjid UIAM, felo-felo dan kakitangan UIAM.


Banyak program yang dijalankan sepanjang penganjuran Sambutan Maulidur Rasul tersebut yang berlangsung di Masjid, antaranya ialah Qasidah, Taranum dan Qiraat, Bacaan Al-Quran, Selawat, Tayangan Drama Maulidur Rasul.

Bersempena dengan Majlis sambutan tersebut minggu zikrulmaut turut berlangsung dengan mengadakan pelbagai program menarik seperti pengurusan jenazah,kursus penyembelihan, forum dan bual bicara.
Majlis sambutan tersebut turut di meriahkan dengan kehadiran kumpulan nasyid tanahair Kumpulan Inteam. Mereka menyampaikan qasidah, bacaan Al-Quran dan selawat Nabi.

Pihak penganjur juga turut mengadakan pertandingan untuk peserta iaitu pertandingan Kumpulan Terbaik Lelaki & Wanita serta Sepanduk Terbaik.
Menurut salah seorang peserta Mohd Azizul Fadzli bin Azman, pelajar tahun 3, kulliyah Kejuruteraan berkata; “dengan adanya sambutan sebegini, kami sebagai mahasiswa dapat mengenang kembali sejarah serta perjuangan Baginda serta ia sebagai motivasi kepada kami untuk terus berjuang dalam pembelajaran sehingga berjaya.”
Nabi Muhammad S.A.W boleh dijadikan sebagai idola kepada semua mahasiswa kerana perjuangan Baginda untuk menegakkan syiar Islam tidak pernah berhenti dan ia perlu dijadikan sebagai contoh kepada mahasiswa untuk terus berusaha didalam pembelajaran mereka.

Pendapat tersebut turut disokong oleh seorang lagi perserta sambutan, Siti Nor Amirah bt Sheikh Ahmad Tajuddin pelajar tahun2, kulliyyah Kejuruteraan; ”sambutan maulidur Rasul ini bukan sekadar berarak dan berselawat yang penting ialah penghayatan serta pengisian, kita belajar kepayahan, kesusahan serta kesabaran dalam menjalani kehidupan sebagai seorang pelajar universiti yang jauh daripada keluarga.”

Dalam ucapan Prof. Dr. Ahmad Faris berkata; “setiap pelajar perlulah mengambil iktibar daripada sejarah kehidupan Baginda kerana semangat serta kekuatan Baginda boleh dijadikan sebagai pembakar semangat kepada kita semua dan Baginda perlulah dijadikan idola sampai bila-bila kerana sikap dan sifat Rasulullah S.A.W adalah yang terpuji.”


Pengarah Program Muhammad Farid Izzuddin bin Kamarudin,pelajar tahun2 mengucapkan terima kasih kepada semua yang terlibat didalam menjayakan majlis ini serta pada tahun ini penyertaan amat menggalakkan dimana pada tahun lepas jumlah penyertaan hanya 500orang pelajar dan pada tahun ini meningkat dan ini menunjukkan bahawa semangat dan cinta pelajar UIAM kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W tetap utuh,katanya.

No comments:

Post a Comment