Monday 28 March 2011

Kabinet Baru Majlis Perwakilan Pelajar UIAM 2010/2011


oleh Ruslan Rusly

Setelah menempuh hari berkempen di dalam kampus selama seminggu, dan hari pilihanraya pada 22februari lalu untuk mahasiswa memilih siapakah calon yang akan memimpin dan mendengar suara mereka, baru-baru ini Barisan Kabinet Baru Majlis Perwakilan Pelajar(MPP) 2010/2011 Universiti Islam Antarabangsa Malaysia(UIAM) telah pun dibentuk.

Seramai 31pelajar memikul tanggungjawab yang telah diberikan kepada mereka dengan portfolio masing-masing bagi menjaga dan menjadi jambatan diantara pihak pentadbiran dan pelajar.

Majlis Bai’ah ataupun majlis angkat sumpah telah pun berlangsung di Pejabat Timbalan Rektor(Hal Ehwal Pelajar) di UIAM Gombak baru-baru ini. Seramai 11pelajar datangya daripada Kampus Perubatan di Kuantan dan selebihnya dari Kampus Gombak sendiri.

Majlis Bai’ah yang berlangsung selama 2jam itu turut dihadiri oleh Rektor UIAM Y.bhg Prof. Dato’ Sri. Dr. Syed Arabi Idid, Timbalan Rektor(Hal Ehwal Pelajar) Prof. Dr. Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood dan Pengarah Pembangunan Pelajar Dr. Nor Asiah Mohamad.

Sebelum majlis berlangsung, Rektor UIAM sempat memberikan beberapa nasihat serta berkongsi pengalaman bersama-sama dengan MPP, selain itu juga, semua pelajar dapat berkongsi cerita dengan rektor disamping itu juga mereka dapat menyuarakan soalan-soalan serta pandangan mereka terus ke pihak pengurusan.

Menurut Syed Arabi; “apabila kita telah dipilih dan dipertangungjawabkan untuk menjadi pemimpin maka kita perlulah menjalankan tugas dengan amanah, berdedikasi dan berintegriti disamping itu tidak melupakan aspek terpenting iaitu pelajaran”
Antara tugas-tugas MPP ialah untuk membawa suara-suara pelajar ini kepada pihak pengurusan kerana mereka yang memegang jawatan dalam MPP ini perlulah memastikan bahawa kebajikan serta keluhan-keluhan pelajar didengari dan disampaikan kepada pihak pengurusan secara professional. Ini sedikit sebanyak mendidik mereka untuk menjadi pemimpin yang berkaliber dan berdedikasi.

Muhammad Iqbal Ab. Wahab pelajar jurusan ekonomi tahun tiga yang dilantik sebagai Presiden Majlis Perwakilan Pelajar UIAM 10/11 berkata; “saya akan pikul tanggungjawab ini dengan baik disamping cabaran-cabaran yang perlu ditempuhi kerana di UIAM ini mempunyai ramai pelajar antarabangsa, disamping itu saya akan cuba mendekati pelajar-pelajar dengan cara turun padang supaya kita dapat dengar permasalahan mereka.”

Ia turut disokong oleh Timbalan Presiden 3, Siti Aminah Bt. Mohd Naim@Mohd Zuki pelajar Jurusan Teknologi Maklumat, tahun 2; “walaupun sibuk dengan belajar, tapi tanggungjawab yang diberikan akan saya laksana dengan baik serta memastikan tujuan serta dapat membantu rakan-rakan, namun sokongan serta kerjasama amat diperlukan supaya kita sama-sama dapat manfaat.”katanya.

No comments:

Post a Comment