Monday 28 March 2011

Majlis Anugerah sukan UIAM 2010

oleh Ruslan Rusly



Setiap tahun Pusat Sukan dan Rekreasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia(UIAM) mengiktiraf jasa-jasa dan keringat setiap kejayaan yang dicapai oleh atlet-atlet serta jurulatih yang telah banyak menyumbang kepada pembangunan dan kejayaan sukan yang telah mengharumkan nama universiti di peringkat dalam dan luar negara serta sekali gus yang mewakili negara dalam acara masing-masing.

Bertempat di Peransang Templer Golf Club, Rawang, Majlis Anugerah Sukan UIAM 2010 telah pun berlangsung baru-baru ini. Sebanyak 10 kategori anugerah disediakan kepada semua atlet-atlet serta jurulatih. Antaranya ialah Anugerah Kepimpinan Sukan, Anugerah Rakan Sukan, Anugerah Kumpulan Terbaik,Anugerah Jurulatih Terbaik dan Anugerah Ikon Sukan.

Antara ojektif penganjuran majlis ini ialah untuk menghargai jasa-jasa mereka yang telah mengharumkan nama universiti dan negara, menunjukkan prestasi yang cemerlang dalam bidang sukan dan pelajaran, untuk menjadikan para atlet ini sebagai contoh atau ikon kepada pelajar yang lain serta mempergiatkan lagi aktiviti bersukan.
Turut hadir pada malam tersebut ialah Ybhg. Datuk Ab. Rahim Md.Noor , Ketua Setiausaha, Kementerian Pengajian Tinggi(KPT) dan Ybhg. Prof. Dato’ Sri. Dr. Syed Arabi Idid, Rektor UIAM.

Dalam ucapan, Syed Arabi berkata; “dengan adanya majlis sebegini, ia adalah sebagai satu platform atau landasan untuk menaikkan lagi semangat para atlet supaya mereka dapat melakukan yang terbaik bukan sahaja untuk diri-sendiri dan Universiti malah untuk Malaysia”

Pemilihan bukan sahaja untuk mereka yang berjaya dalam bidang sukan semata-mata, malah pencapaian dalam akademik juga turut diambil kira untuk setiap kategori yang dipertandingkan.

Menurut Datuk Ab.Rahim; “Setiap kejayaan dan pencapaian perlulah dikekalkan kerana masa depan negara kita terletak di tangan generasi muda dan berharap supaya akan meneruskan kejayaan dalam bidang sukan keperingkat yang lebih tinggi”.
Bahagian Sukan, Kementerian Pengajian Tinggi dalam pada itu telah pun memilih UIAM sebagai Pusat Sukan yang fokusnya kepada pembangunan sukan futsal diperingkat Universiti, Kebangsaan dan terus keperingkat antarabangsa.

Kemuncak majlis ialah Anugerah Olahragawan dan Olahragawati UIAM, antara kriteria yang ditetapkan oleh pihak penjurian ialah atlet yang pernah mewakili negara,negeri dan universiti(MASUM) sepanjang pengajian mereka di universiti dan mendapat CGPA 2.50 keatas serta mempunyai disiplin yang baik, mereka juga haruslah aktif dalam menyertai sebarang aktiviti sukan yang dianjurkan universiti.
Untuk Olahrawan UIAM 2010, pihak penjurian sebulat suara telah memilih Mohamad Nuzul Azwan B. Ahmad Temizi dari sukan Petanque(Boling Padang).

Pencapaian Mohamad Nuzul ialah mendapat tempat ke-6 di Kejohanan Dunia Petanque di Turki, tempat kedua di Petanque Pan Pacific di Sigapura, Pingat emas peringkat kumpulan dan pingat Perak dalam SUKMA,Melaka.

Olahragawati UIAM 2010 telah dimenangi oleh Ruwaida bt. Rosdin dari sukan Bola Jaring. Beliau dipilih kerana telah menjadi penjaring terbaik dan pemain terbaik daalm sukan MASUM.

No comments:

Post a Comment