Monday 28 March 2011

Karnival sukan Universiti semarakkan semangat kesukanan pelajar UIAM



oleh Ruslan Rusly

Dalam usaha untuk mencari bakat-bakat baru yang bergiat aktif didalam sukan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia(UIAM) menganjurkan Karnival Sukan Universiti. Karnival ini di anjurkan oleh kolej-kolej kediaman(Mahallah) seperti Mahallah Ali,Mahallah Uthman,Mahallah Farouq, Mahallah Maryam dan Mahallah Saffiyah dengan kerjasama daripada Pusat Sukan dan Rekreasi UIAM. Karnival yang berlangsung selama 5 hari bermula 10 hingga 15 januari 2011 di adakan di Komplek Sukan lelaki dan wanita.
Karnival Sukan Universiti ini adalah salah satu peristiwa yang paling ditunggu-tunggu oleh pelajar yang diadakan oleh Mahallah setiap tahun. Semua pelajar dari Mahallah akan menyertai dalam pelbagai permainan diadakan sepanjang karnival. Tema Karnival Sukan Universiti pada tahun ini ialah “Roaring to Glory”.

Sebanyak 16 pasukan yang mewakili mahallah masing-masing untuk menyertai 6 acara yang dipertandingkan yang dibahagikan kepada 2 kategori iaitu wanita dan lelaki seperti futsal, permianan chess, bola jaring, hoki, bola tampar dan ping-pong.

Antara tujuan atau objektif penganjuran Karnival Sukan Universiti ini ialah untuk mempromosikan integrasi antara pelajar melalui sukan, menghasilkan atlet berpotensi untuk mewakili universiti untuk Masum dan kejohanan kebangsaan yang lain serta mendorong pelajar untuk terlibat dalam pelbagai kegiatan sukan sepanjang karnival.



Apa yang menariknya ialah karnival sukan ini di uruskan oleh para pelajar dari setiap mahallah dan ini memberikan kesempatan bagi para pelajar baik tempatan mahupun antarabangsa untuk terlibat bersama-sama dalam acara ini bermakna.

Hal ini akan mengembangkan kemampuan mereka dalam pengurusan acara dan komunikasi dan memperkukuhkan persaudaraan Islam mereka. Pada masa yang sama, Karnival Sukan Universiti ini juga menyediakan platform bagi para pelajar untuk meningkatkan kecergasan fizikal dan bakat dalam sukan dan permainan selain dapat mengurangkan tekanan mereka dalam belajar.

Pada majlis penutup dan penyampaian hadiah, Prof. Dr. Nik Ahmad Kamal Nik Mahmod, Timbalan Rektor(Hal Ehwal Pelajar ) berkata; “dengan adanya program sebegini kita dapat melahirkan generasi yang sihat bukan sahaja melahirkan cendiakawan tetapi melahirkan insan yang cemerlang yang mempunyai akal yang bijak dan tubuh yang sihat dan semangat persaudaraan dapat dipereratkan lagi”.

No comments:

Post a Comment