Sunday 28 August 2011

SEMANGAT PATRIOTIK TETAP BERSEMARAK WALAUPUN DI BULAN RAMADHAN


oleh Ruslan Rusly
foto Shamsuri Abdul Jalil

Pada tahun ini, sambutan kemerdekaan negara yang ke-54 jatuh pada bulan syawal, serta sambutannya pada bulan ramadhan sedikit pun tidak mematahkan semangat warga Universiti Islam Antarabangsa Malaysia(UIAM) menyambut hari kemerdekaan.

Hampir 300 warga UIAM berhimpun untuk menjayakan serta menyemarakkan semangat patriotik dan cintakan negara bersempena dengan hari kemerdekaan negara. Walaupun dalam bulan puasa, tetapi semua yang terlibat nyata bersemangat.

Antara program yang dijalankan ialah persembahan bacaan puisi kemerdekaan, nyanyian lagu patriotik yang di sampaikan oleh kumpulan koir, serta pengibaran jalur gemilang.

Banyak aktiviti yang dijalankan sepanjang bulan kemerdekaan ini, antaranya ialah kempen pengibaran jalur gemilang di sekitar kampus bagi menyemarakkan lagi semangat cintakan negara.

Dalam ucapan Rektor UIAM, Ybhg. Prof. Dato’ Dr. Zaleha Kamaruddin berkata;, “dengan adanya program sebegini, ia sedikit sebanyak dapat melahirkan rasa cinta kita kepada negara. Walaupun sambutannya di bulan Ramadhan dan hari kemerdekaan jatuh pada hari raya, namun kita tidak harus lupa untuk meraikan hari kemerdekaan.”

Turut hadir pada majlis tersebut ialah Timbalan-timbalan Rektor UIAM, kakitangan sokongan, kakitangan akademik serta pelajar.


No comments:

Post a Comment