Wednesday 4 January 2012

UIAM JALIN KERJASAMA PINTAR DENGAN TIGA UNIVERSITI DI MOROCCO


oleh Ruslan Rusly

Universiti Islam Antarabangsa Malaysia(UIAM) menjalinkan kerjasama pintar dengan tiga buah universiti di Morocco baru-baru ini. Tiga universiti di Morocco yang terlibat dalam kerjasama ini ialah Universiti Al Akhawayn di Ifrane, Universiti Moulay Ismail di Meknes dan Université Sidi Mohamed Ben Abdellahin di Fez, Morocco.

Antara objektif MOU ini khususnya memberi tumpuan kepada hubungan antara Sekolah Sains dan Kejuruteraan Al Akhawayn dengan Kulliyah Teknologi Maklumat dan Komunikasi UIAM. Kedua-dua fakulti ini akan bekerja pada pelaksanaan program pertukaran akademik untuk pelajar dan fakulti mereka. Mereka juga akan menyertai usaha-usaha untuk mengkaji semula, membangun, dan melaksanakan kurikulum dalam bidang sains, kejuruteraan dan ICT.


Perjanjian ini mencerminkan komitmen ketiga-tiga institusi itu untuk menggalakkan dan membangunkan kerjasama dalam semua bidang untuk kepentingan bersama terutama dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi serta dalam bidang penyelidikan saintifik dan membangunkan untuk melaksanakan projek-projek penyelidikan.

Majlis tandatangan ini di adakan di ketiga-tiga buah universiti tersebut, setiap universiti di wakili oleh pegawai tertinggi mereka masing-masing. Universiti Moulay Ismail di wakili oleh Presidennya iaitu Prof. Dr. Ahmed Lebrihi, Universiti Al Akhawayn pula di wakili oleh Presidennya Driss Ouaouicha dan Université Sidi Mohamed Ben Abdellahin pula diwakili oleh Prof. Esserrhini Farissi.

Menurut Presiden Universiti Al Akhawayn ini adalah kali pertama dan julung-julung kalinya Universiti itu menjalinkan kerjasama dengan universiti dari Asia Tenggara.
Delegasi dari UIAM adalah terdiri daripada Rektor UIAM, Ybhg. Prof. Dato’ Sri Dr. Zaleha Kamaruddin, Timbalan Rektor Perhubungan Komuniti, Industri dan Pengantarabangsaan UIAM Prof. Dr. AbdelAziz Beghout, Dekan Kulliyah Komunikasi dan Teknologi Maklumat Prof. Dr. Adam Suhaimi, Timbalan Dekan Siswazah dan Penyelidikan Prof. Dr. ABDUL B.ABDUL RAHMAN dan Pegawai Pn. Zurina Abdul Ghani.

Delegasi ini juga turut disertai oleh duta besar Malaysia ke Morocco Tuan Yang Terutama M. Jamal bin Hassan.

No comments:

Post a Comment