Wednesday 4 January 2012

HASIL KAJIAN PENYELIDIK UIAM MENDAPATI DAUN TOMATO BOLEH RAWAT MASALAH JERAWAT


oleh Ruslan Rusly
foto Ruslan Rusly

Hasil daripada kajian serta penyelidikkan yang telah dibuat selama 2 tahun, penyelidik Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) telah berjaya menemui tindakbalas anti-radang (anti-Inflammatory) ke atas daun buah tomato untuk rawatan masalah jerawat. Kajian ini dilakukan oleh sekumpulan penyelidik dari Bioprocess & Molecular Engineering Research Unit (BPMERU) dan International Institute for Halal Research Unit (INHART) Kulliyah Kejuruteraan UIAM.

Kajian yang dijalankan ini melibatkan 5 orang penyelidik yang diketuai oleh Prof. Madya Dr. Azura Amid, Prof. Madya Dr. Parveen Jamal dan pelajar yang mengambil jurusan Master dalam Kejuruteraan Bioteknologi iaitu Sulawati Semail, Nurul Elyani Muhamad dan Kausar Ahmad.

Kajian ini tercetus apabila Dr. Azura pergi melawat ke sebuah ladang tanaman buah tomato dan beliau melihat daun-daun tomato tersebut dibuang sebegitu sahaja.

Menurut Dr. Azura; “apabila saya melihat daun-daun tomato tersebut di buang begitu sahaja, maka saya cuba mengambil inisiatif untuk membuat kajian keatas daun tomato tersebut kerana seperti yang diketahui buah tomato itu sendiri mempunyai anti oksida, anti kanser dan anti gout. Jadi saya ingin ketahui apa pula yang ada didalam daun tomato ini.”


Dalam masa yang sama kita dapat menyelamatkan persekitaran atau “recycle environment” dimana bahan buangan daun tomato tersebut boleh dikitar semula.

Setelah menjalani beberapa proses kajian dijalankan di makmal mendapati bahawa daun tomato ini mempunyai anti kanser dan kajian itu menunjukkan terdapatnya tindakbalas terhadap sel-sel yang bengkak akan surut dan dapat mengurangkan jangkitan.

“setelah melihat reaksi dan tindak balas yang berlaku hasil daripada kajian makmal yang dibuat, menunjukkan bahawa daun tomato ini mempunyai nilai dari segi perubatan lebih-lebih lagi dalam masalah dermatologi (masalah jerawat). Kami juga mendapati bahawa daun tomato ini dapat mengurangkan keradangan pada kulit yg mempuyai jerawat.”ujarnya.

Ini adalah salah satu inisiatif untuk pencegahan awal supaya tidak menjadi lebih teruk, apa yang dapat dinyatakan bahawa produk ini adalah berteraskan produk semulajadi dan tanpa menggunakan sebarang tambahan asid-asid yang boleh meninggalkan kesan-kesan di masa akan datang.

“Sekarang ini kami masih lagi didalam proses untuk menjadikan ekstrak ini didalam bentuk krim kerana hasil sekarang ini adalah dalam bentuk serbuk, dan ini adalah salah satu alternatif rawatan untuk jerawat. katanya.

No comments:

Post a Comment