Sunday 14 August 2011

PELAJAR UIAM SELAMI NASIB MASYARAKAT LUAR BANDAR DI SABAH DAN SARAWAK


oleh Roslan Rusly

Anak-anak luar bandar khususnya Sabah dan Sarawak pada hari ini perlu diberi pendedahan mengenai dunia global dan pengetahuan jika mahu setanding dengan masyarakat di bandar.

Menyedari hakikat itu, baru-baru ini seramai 29 ahli Kelab MISI Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) bersama dua pensyarah iringan telah menganjurkan Program Kemasyarakatan Tunku Abdul Rahman(KEMATAR) bersama masyarakat Bidayuh Sarawak di dua kampung iaitu di Kampung Tembawang ,Bau dan Kampung Kendaie di Lundu,Sarawak


Objektif menganjurkan program khidmat masyarakat di kawasan luar bandar di Sabah dan Sarawak adalah untuk merapatkan jurang antara penduduk kawasan berkenaan dan masyarakat di bandar mahupun di semenanjung serta pelajar Universiti.
Pelbagai program dan aktiviti kemasyarakatan turut diadakan antaranya ialah program keluarga angkat ,program motivasi di Sekolah Kebangsaan Tembawang dan SK Kendaie ,seminar IPT ,khusus sembelihan ,gotong-royong dan pertandingan sukaneka dan juga program motivasi.

Menurut Pengarah Program, Mohd Khairi bin Yalah berkata, “program itu membolehkan penduduk luar bandar khususnya di kalangan pelajar dan belia di kampung memotivasikan diri untuk lebih maju dan berjaya dalam hidup “.

"Program yang berlandaskan pendekatan siswa turun padang membuka peluang untuk membantu anak-anak muda dan masyarakat luar bandar khususnya pedalaman Sabah dan Sarawak meningkatkan motivasi diri selain menambah pengetahuan dan pendedahan tentang dunia luar”.

Program yang diadakan selama empat hari tiga malam itu telah mendapat kerjasama daripada Urusetia Saudara Kita (USK )dan Yayasan Tunku Abdul Rahman(YTAR).

Dua minggu sebelum ke Sarawak, Kelab MISI mengadakan kem di Sekolah Menengah Agama Sandakan ,Sabah selama 3 hari 2malam bermula 8 Julai 2011.Program yang dinamakan “Educational Hearten Camp” berobjektifkan menerapkan kepentingan berbahasa Inggeris dalam kalangan pelajar selain menerapkan pemahaman Islam kepada mereka.

No comments:

Post a Comment