Wednesday 3 August 2011

LIMA PELAJAR UIAM MEWAKILI NEGARA PADA SUKAN UNIVERSITI DUNIA


oleh Ruslan Rusly
foto Shamsuri Abdul Jalil

Seramai lima orang pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia(UIAM) akan mewakili negara pada Sukan Universiti Dunia 2011(UNIVERSIADE ke-26). Sukan ini dianjurkan oleh International University Sports Federations (FISU) melalui 2011 Summer Universiade, Shenzhen, Guangdong, China.

Sukan ini akan berlangsung selama 12 hari bermula pada 12 hingga 23 Ogos 2011 dan sebanyak 24 acara sukan yang melibatkan kategori wanita dan lelaki.

Lima orang atlet UIAM telah pun terpilih untuk mewakili negara. Mereka adalah Ahmad Farhan Syarif Mohd Syarif dan Khairun Hanisah Azlan Hanif bagi acara Golf individu dan berkumpulan. Ahmad Zhafri Zamil untuk acara sukan menembak individu dan berpasukan manakala Ahmad Fadzil Nayan dan Norhaida Hussin bagi acara Chess individu dan berpasukan.

Mereka ini terpilih adalah berdasarkan pencapaian mereka yang sangat memberangsangkan serta keseimbangan akademik dan sukan juga turut diambilkira.

Menurut Mohd Hazeezy Harith, Pegawai Sukan UIAM dan juga bertindak sebagai sekretariat dan perubatan pada kejohanan tersebut berkata,; semua atlet kita telah pun membuat persediaan lima bulan sebelum mereka memasuki sukan tersebut, apa yang dapat dilihat ialah atlet UIAM ini lebih bersedia untuk menggalas nama negara di temasya sukan itu nanti”.


Mereka ditemui ketika menghadiri majlis penyerahan insentif kepada atlet yang mewakili negara dalam acara sukan. Dengan adanya pemberian insentif ini, ia sedikit sebanyak dapat memberi mereka semangat serta dorongan untuk mencapai kejayaan dan sekali gus mengharumkan nama negara.

No comments:

Post a Comment