Monday 7 January 2013



KAKITANGAN UIAM TURUN PADANG

Kakitangan Bahagian Pengurusan Perkhidmatan (MSD) UIAM bergambar selepas selesai menjalankan program khidmat masyarakat di Kg. Buyau, Seri Menanti, Negeri Sembilan
 Oleh ; Roslan Rusly
 Foto ; Roslan Rusly

Seramai 50 orang kakitangan Bahagian Pengurusan Perkhidmatan (MSD) Universiti Islam Antarabangsa Malaysia(UIAM) turun padang beramai-ramai membersihkan surau dan kawasan persekitarannya di Surau Kg. Buyau, Seri Menanti , Negeri Sembilan baru-baru ini. Program khidmat masyarakat ini turut mendapat penyertaan daripada penduduk sekitar.

Antara objektif penganjuran program ini ialah untuk merapatkan lagi ukhwah di antara pihak Universiti dan penduduk kampung dan dalam pada masa yang sama dapat memberi peluang kepada warga UIAM untuk lebih mengenali rakan-rakan sekerja. Selain itu juga, ia dapat mewujudkan semangat kekitaan dan semangat bekerjasama diantara penduduk kampung dan warga universiti.

 Mereka di bahagikan dalam beberapa kumpulan untuk memulakan kerja-kerja membersih, mengecat dan menghias surau berkenaan. Antara kerja-kerja yang dilakukan ialah seperti membersihkan kawasan luar dan persekitaran surau, mengecat semula keseluruhan surau, membersihkan longkang dan bilik air, membersihkan stor, susun atur didalam surau dan kawasan untuk mandian jenazah. Orang kampung dan penduduk sekitar turut hadir bersama-sama dengan warga UIAM dalam membersihkan surau mereka.

Warga MSD bertungkus lumus membersihkan kawasan surau
Sebahagian daripada tugasan yang dijalankan
Membersihkan tempat mandian jenazah
Kawasan belakang surau juga turut dibersihkan
 














Menurut Ketua Kampung Buyau, Tanah Datar Seri Menanti, Mohd Din Mohd Nor berkata “dengan adanya program sebegini sedikit sebanyak dapat membantu penduduk kampung yang rata-rata yang tinggal hanya golongan warga emas sahaja dan orang-orang muda semua ke Kuala Lumpur mencari rezeki.”

Ketua Kampung Buyau 

Sebelum ini ada juga terdapat beberapa kumpulan datang membuat program yang sama, tetapi untuk program ini, ia adalah kali pertama kerja-kerja pembaikan di lakukan sepenuhnya oleh warga UIAM.
“Saya berasa sangat berbesar hati dan berterima kasih yang teramat sangat kepada warga UIAM yang sudi datang dan memilih kampung ini untuk menjalankan program khidmat masyarakat, dan ini adalah pertama kali kerja-kerja pembersihan surau ini dilakukan sepenuhnya dan keseluruhan kawasan surau ini sangat bersih”. ujarnya lagi.





Pengarah Eksekutif, Bahagian Pengurusan Perkhidmatan, Dato’ Hj. Wan Mohd Hilmi Wan Kamal juga turut hadir bergotong-royong bersama-sama dengan kakitangan yang lain. Ternyata dapat dilihat bahawa dengan adanya program yang sebegini ia sedikit sebanyak dapat mengeratkan lagi semangat dan ukhwah setiap warga UIAM.

Menurut Dato’ Wan Mohd Hilmi dalam ucapannya beliau berasa sangat berbesar hati kerana warga Kampung Buyau menerima kehadiran serta sangat membantu sepanjang program berjalan.
“Saya berharap agar semua warga UIAM dapat bersama-sama turun ke padang bertemu dengan penduduk kampung dan semangat bergotong-royong dan saling membantu dapat diterapkan dan ukhwah yang terjalin diantara pihak universiti dan penduduk kampung dapat diteruskan.” ujarnya lagi.

No comments:

Post a Comment