Wednesday 29 February 2012

PELAJAR DAN KELAB DAPAT PENGIKTIRAFAN DARI UNIVERSITI


oleh Ruslan Rusly
foto Shamsuri Abdul Jalil

Adalah sangat membanggakan apabila para pelajar dan kelab yang aktif dalam penganjuran khidmat masyarakat mendapat pengiktirafan pihak universiti hasil daripada titik peluh mereka sendiri. Malam Anugerah Kemanusiaan 2011 dianjurkan oleh Pusat Tanggungjawab Sosial Universiti (CENSERVE) Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) baru-baru ini.

Tujuan penganjuran majlis ini ialah untuk menghargai sumbangan mereka yang telah banyak melakukan aktiviti-aktiviti kemasyarakatan di dalam dan di luar negara, selain itu juga ia adalah untuk memberikan galakan dan semangat kepada semua sukarelawan termasuklah kakitangan universiti.

Malam Kemanusiaan 2011 adalah majlis yang ditunggu-tunggu oleh 13 kelab yang bernaung di bawah Censerve. Majlis penganugerahan kelab terbaik, program terbaik dan projek terbaik. Para pelajar yang mewakili kelab masing-masing turut menerima anugerah serta kakitangan universiti juga menerima anugerah dalam kategori “Heart Of Gold (student)” dan “Heart Of Gold(Staff)”.

Sebanyak 18 anugerah disampaikan pada malam itu. Untuk projek terbaik jatuh kepada SENDI Mentoring Project manakala kelab Titian Asli menggondol dua anugerah iaitu program terbaik dan kelab terbaik 2011. Untuk kategori kakitangan universiti pula pensyarah dari Kulliyyah Perubatan, Prof. Dr. Ariff bin Osman menerima anugerah “Heart of Gold”.

Kelab Titian Asli adalah kelab yang lebih mengkhususkan aktiviti kemasyarakatan mereka kepada kaum Orang Asli manakala Kelab SENDI lebih menjurus kepada penganjuran program motivasi kepada pelajar-pelajar sekolah rendah.

Majlis malam itu turut disertai seramai 1,000 orang pelajar yang mewakili pelbagai kelab. Timbalan Ketua Setiausaha(pengurusan) Kementerian Pengajian Tinggi Dato’ Omar Abd. Rahman, Timbalan Rektor (Penyelidikan dan Inovasi UIAM Prof. Dr. Ahmad Faris Ismail dan Mantan Rektor Prof. Dato’ Sri Dr. Syed Arabi Idid turut hadir bagi memeriahkan acara tersebut.

1 comment:

  1. tahniah kepada pelajar2 pelajar UIAM sedia bantu masyarakat sekeliling:)

    ReplyDelete