Wednesday 1 February 2012

PELAJAR UIAM KORBANKAN WAKTU CUTI BANTU MASYARAKAT ORANG ASLI


oleh Ruslan Rusly
foto ihsan CENSERVE IIUM

Seramai 74 orang pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia(UIAM) sanggup mengorbankan waktu cuti mereka untuk menyertai aktiviti khidmat masayarakat yang dianjurkan oleh Kelab Comrade UIAM dengan kerjasama Jabatan Kebajikan Orang Asli (JAKOA),Jabatan Kemajuan Islam Malaysia(JAKIM) dan Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia(PERKIM) yang di adakan di Kg Pos Rual, Jeli Kelantan baru-baru ini.

Program yang berlangsung selama tujuh hari itu di melibatkan pelajar-pelajar yang terdiri daripada pelbagai kulliyyah antaranya dari kuliyah ilmu wahyu, senibina dan rekacipta, kuliyyah ekonomi, sains kemanusiaan, undang-undang dan lain-lain lagi.
Antara objektif program ini ialah untuk mendekatkan lagi para pelajar untuk bergaul dengan masyarakat Orang Asli. Selain itu juga ia mengajar para pelajar untuk belajar ikhtiar hidup di kawasan terpencil bersama-sama masyarakat disana dan mendekati dan rapat dengan orang kampung disamping dapat mengukuhkan lagi pendidikan agama Islam di kalangan komuniti Orang Asli di kampung tersebut.


Banyak aktiviti yang dijalankan sepanjang mereka berkampung di sana. Antara aktiviti yang dijalankan bersama-sama masyarakat orang asli seperti Kenduri, Projek Kecantikan dan Hiasan kampung, Sukaneka, Mass Gathering Fardhu Ain, Penyediaan Poster Bergambar Agama dan Helwani atau Hal Ehwal Wanita. Selain itu juga, para peserta juga mengambil peluang untuk mengadakan ziarah ke kampung Manok untuk merapatkan lagi ukhwah setiap peserta dan penduduk kampung.

Menurut Mohd Hafis Mahmud pelajar jurusan kejuruteraan yang merangkap pengurus program berkata; ““program ini berjaya mengeratkan lagi persaudaraan kami dengan orang kampung. Komitmen yang diberikan oleh penduduk kampung memang mengujakan kami."

"Setiap aktiviti kami pasti dihadiri oleh orang kampung, dan yang paling menarik, kanak-kanak di sini sangat seronok. Ini yang membuatkan saya dan rakan-rakan begitu bersemangat dalam menyampaikan dakwah kami kepada masyarakat dan juga kanak-kanak di perkampungan ini.”ujarnya lagi

2 comments:

  1. terbaik..terima kasih..ade gak penghargaan utk kami..hihi

    ReplyDelete
  2. bestnyer..kat rual xpernah p lagi. Seminggu yang sangat seronok dan bererti masuk kg kan.

    ReplyDelete