Wednesday 13 July 2011

PELAJAR UIAM HASILKAN KERETA ENJIN HYBRID JIMATKAN MINYAK DAN KUASA BATERI


oleh Ruslan Rusly
foto Ruslan Rusly

Hasil daripada penelitian dan penyelidikan yang telah dibuat, pelajar Kulliyyah Kejuruteraan UIAM jurusan Automatif telah pun mengambil inisiatif untuk menghasilkan kenderaan berenjin Hybrid yang pertama seumpamanya. Kenderaan yang diberi nama “STRIVE 1.1” ini di hasilkan oleh pelajar jurusan Automotif dibawah seliaan pensyarah mereka iaitu Dr. Mohamad Ataur Rahman dari Jabatan Mekatronik dan Electrical UIAM dan mereka adalah dari kumpulan IIUM G.E.N.E.R.8.

Secara khususnya kenderaan ini adalah salah satu hasil penyelidikan dan pembangunan yang dijalankan oleh para pelajar untuk melihat penjimatan dari segi penggunaan minyak serta sistem kuasa bateri atau friendly Environment. Ini dapat dilihat dari segi penjanaan kuasa yang digerakkan oleh alternator sahaja dan pada masa yang sama alternator tersebut akan mengembalikan kuasa kepada bateri dan seluruh kenderaan.


Seramai lapan orang pelajar kejuruteraan telah melibatkan diri dalam penyelidikan dan pembangunan kenderaan ini. Mereka ialah Fadhilah Abdul Razak
(ketua pasukan),Zam Hadzami Musa (pemandu pertama),M.Nasruddin Ahmad (Pemandu kedua),Tg. Muhd Aiman Tg Abdullah,Mohd Syazwan Rahman,Hazli Abd Manaf dan Amir Hamzah Azizan

Menurut Fadilah Abd. Razak pelajar Master dalam bidang kejuruteraan Automotif yang juga sebagai ketua pasukan berkata;, “kenderaan yang dihasilkan ini adalah menggunakan teknologi hybrid sepenuhnya dan ini adalah teknologi yang pertama di Malaysia hasil daripada kajian dan pembangunan yang dijalankan”.

Apa yang menarik ialah kuasa bateri yang digunakan hanyalah selama tiga saat sahaja untuk menggerakkan alternator. Kelajuan yang maksimum yang boleh dicapai dalah 25km/h dan berdasarkan kajian yang telah dibuat dilitar menunjukkan bahawa hanya dengan menggunakan 1 liter minyak petrol boleh mencecah perjalanan sejauh 100kilometer.

“Enjin kereta ini juga dapat menjimatkan penggunaan minyak, ini kerana alternator yang bergerak akan memberi kuasa yang lebih kepada enjin dan minyak yang digunakan akan menghasilkan bahan bakar yang sedikit dan dalam masa yang sama alternator tersebut menjana tenaga kepada bateri dan keseluruhan enjin.”

Kenderaan yang dihasilkan ini telah pun dibangunkan semenjak tahun 2010 dengan penyelidikan yang dibuat banyak penambahbaikan dijalankan yang merangkumi semua aspek daripada badan kereta hinggalah enjin dan suspensinya.

Tujuan penyelidikan dan pembinaan kenderaan ini adalah salah satu inisiatif kami sebagai penyelidik untuk menjaga alam sekitar terutamanya menghasilkan kenderaan dan pada masa yang sama menghasilkan enjin yang mesra alam iaitu enjin hybrid yang pertama dicipta menggunakan kuasa elektrik yang tenaganya dibekalkan melalui cas alternator.

Kenderaan ini juga menyertai pertandingan Shell Eco Marathon Asia 2011 yang berlangsung di Litar Sepang baru-baru ini.

“Apa yang diharapkan ialah mungkin teknologi ini sedikit sebanyak dapat membantu pengeluar-pengeluar kenderaan tempatan yang ada untuk melihat dengan lebih dekat lagi teknologi ini dan mungkin boleh di buat dalam kapasiti yang besar.”.katanya.

2 comments: