Monday 4 July 2011

PELAJAR UIAM BAWA PULANG LIMA ANUGERAH

oleh Ruslan Rusly

Seramai lima orang pelajar daripada jurusan seni gunaan dan reka bentuk, Kuliyyah Seni Bina dan Reka Bentuk Alam Sekitar, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia(UIAM) telah pun berjaya meraih lima anugerah di Pameran Ciptaan, Inovasi dan Teknologi Antarabangsa (ITEX2011) yang berlangsung di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur(KLCC) baru-baru ini.

Sebanyak dua pingat perak, dua gangsa dan satu emas telahpun dibawa pulang oleh para pelajar yang masing-masing mempamerkan hasil ciptaan dan penemuan mereka pada majlis tersebut. Antara hasil ciptaan mereka ialah Hexo-Multifunctional Kid’s Furniture(gangsa), Repose-Flat-Packed furniture(emas), Flick-modernized traditional game(gangsa), Qenit-Compact personal modility(perak) dan ILM-Portable arabic alphabet toy design(perak).


Antara penerima pingat tersebut ialah, NurFatihah Anis Mat Seman, Aziera Nadia Azmi, Nurfadila Ramli, Emma Nur Adzliyanna Azali dan Siti Nurbalqis Kamaruddin.

Ciptaan yang mereka hasilkan ialah menjurus kepada rekabentuk industri yang memerlukan seseorang itu perlu berfikir secara kreatif bagaimana untuk mereka mencipta satu produk yang boleh menyelesaikan masalah-masalah disekitar mereka.




Aziera Nadia Azmi yang memenangi pingat emas telah menghasilkan “REPOSE –Flat-packed furniture”. Beliau telah mencipta sebuah tikar yang mana pada masa yang sama fungsinya boleh ditukarkan menjadi sebuah kerusi yang mempunyai penyandar. Menurut beliau, ciptaanya ini boleh digunakan untuk mereka yang gemar pergi beriadah kerana ianya mudah untuk dibawa.

“Hasil ciptaan ini direka khas untuk mereka yang suka beriadah seperti di tepi pantai, memancing, berkelah dan sebagainya, apa yang menarik ialah tikar ini boleh dijadikan kerusi berbanding dengan tikar tradisional yang hanya boleh duduk sahaja. Flat-packed furniture ini juga dibuat daripada getah EVA iaitu getah yang sangat fleksibel yang mana jika seseorang itu duduk bersandar tikar tersebut akan ikut bentuk badan.”

En. Muhammad B. Hussin adalah pensyarah daripada Jabatan reka bentuk dan gunaan bertindak sebagai ketua pasukan berkata; “.ITEX 2011 merupakan peyertaan kali ke empat [4] para pelajar dari Jabatan Seni Gunaan & Rekabentuk, Kuliah Senibina & Rekabentuk Alam Sekitar,IIUM semenjak tahun 2008 sehingga 2011 ini.Kejayaan merangkul 5 anugerah ini amat berbaloi dengan usaha yang telah dilakukan oleh
para pensyarah dan pelajar terlibat selama ini.Namun, pihak jabatan
Seni Gunaan & Rekabentuk akan terus berusaha untuk mengetengahkan idea
serta inovasi rekabentuk yang lebih menarik pada masa-masa akan
datang.”

No comments:

Post a Comment