Tuesday 28 June 2011

Pelajar UIAM beri pendedahan penjagaan dan kesihatan gigi kepada Orang Asli


oleh Ruslan Rusly

Seramai 40 orang pelajar dari Kelab Titian Asli, Pusat Tanggungjawab Sosial, Universiti Islam Antabangsa Malaysia (UIAM) telah pun mengadakan Kempen Kesedaran Penjagaan Gigi dengan bertemakan “Gigi Sihat Senyuman Memikat” yang dijalankan di Kampung Orang Asli Batu 12 Gombak, Kampung Bukit Kala selama dua hari baru-baru ini.

Tujuan utama program ini diadakan adalah untuk memberi galakan dan pendedahan kepada masyarakat Orang Asli tentang kepentingan menjaga kebersihan gigi. Disamping itu, ia turut bertujuan untuk berkongsi informasi bersama mereka mengenai perkara-perkara yang perlu dititik beratkan dalam penjagaan kesihatan diri secara umumnya.


Program ini mendapat kerjasama daripada Kumpulan Kesihatan Unit Pergigian Bergerak, Bahagian Kesihatan dan Perubatan, Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA).

Menurut Presiden Kelab Titian Asli, Fakhrurrazi bin Mohammad berkata;“ dengan adanya program sebegini, sedikit sebanyak ia dapat memberikan pendedahan kepada masyarakat Orang Asli ini untuk menjaga kesihatan dan dapat mendidik anak-anak Orang Asli ini tentang penjagaan gigi lebih awal”.

No comments:

Post a Comment