Monday 30 May 2011

Wakil UIAM sertai penjelajahan tujuh negara”Jejak Warisan Jawi 2”


oleh Ruslan Rusly

Untuk menjejaki warisan melayu dari zaman dahulu lagi, satu program telah dijalankan untuk membongkar kembali sejarah penulisan persuratan melayu iaitu tulisan jawi. Hasil daripada kesedaran tersebut maka program Jejak Warisan Jawi 2 telah dilancarkan untuk merungkai kembali tulisan jawi yang dulunya menjadi tulisan yang digunakan diseluruh nusantara bagi kebanyakkan masyarakat melayu.

Jejak Warisan Jawi 2(JWJ2) yang akan menjelajah tujuh negara iaitu Malaysia, Thailand,Kemboja,Vietnam, Laos,China dan Myanmar telah dilancarkan oleh Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia, YB Dato’ Seri Utama Dr. Rais Yatim baru-baru ini. Program Jejak Warisan Jawi 2 ini dianjurkan oleh Kelab Putera 1Malaysia, Majma’ Budaya dan Warisan Jawi dan disokong oleh Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan.




Sokong komuniti daripada tiga Institut Pengajian Tinggi dan antaranya ialah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia(UIAM) yang menghantar wakil seramai tiga orang. Mereka ialah Mohd Afiq Zulkifli mahasiswa jurusan Sains politik, Ahmad Syafiq Mohd Yuhaizad dari jurusan Undang-undang dan Ustaz Zaid Muhammad Mohd Rais, pensyarah dari Jabatan Tilawah Pusat Pembangunan Bahasa dan Pra-Universiti(CELPAD) UIAM.

Antara peranan yang dimainkan oleh wakil UIAM ini ialah dengan mengadakan program-program yang lebih kepada kemasyarakatan dan mengembalikan budaya melayu yang diwarisi selama turun temurun antaranya ialah membuat aktiviti mini kelas jawi, kelas tafsir dan bacaan Al-Fatihah serta menyampaikan sumbangan kepada masyarakat melayu di sana. Program ini juga akan mendekati masyarakat melayu yang ada di seluruh nusantara.

Menurut Mohd Afiq berkata; “ dengan adanya program sebegini sedikit sebanyak memberi kesedaran kepada masyarakat kita di Malaysia kerana kita patut rasa bertuah dapat hidup di negara ini dan ia akan menguji semangat dan kekentalan kami sebagai mahasiswa UIAM untuk turut merasai keperitan yang dialami oleh masyarakat di sana nanti”.

No comments:

Post a Comment