Thursday 5 May 2011

MISI BANTUAN KEMANUSIAAN ISLAM KEMBOJA PELAJAR PERUBATAN UIAM KAMPUS KUANTAN


oleh Ruslan Rusly

Sepasukan sukarelawan daripada Universiti Islam Antarabangsa Malaysia(UIAM) Kampus Kuantan telah pun menyertai misi bantuan kemanusiaan Islam di Kemboja selama lapan hari baru-baru ini.

Seramai 15orang pelajar perubatan yang terdiri daripada pelbagai jurusan seperti Farmasi, kejururawatan, sains kesihatan bersekutu dan perubatan serta diiringi 2orang pegawai perubatan dan 3orang pegawai pengiring menjalankan misi untuk membantu umat Islam di Kg. Phum Ambil, Daerah Srok Kroch Chma dan Wilayah Kg. Cham.
Program misi bantuan ke-6 kali ini diketuai oleh Pengarah Kampus UIAM Kuantan Ybhg. Prof. Dato’ Dr. Kamaruzaman Wan Su dan mendapat kerjasama Persatuan Kebajikan Islam Kemboja serta mendapat sumbangan masyarakat di sekitar kampus UIAM Kuantan dengan memberikan bantuan dari segi kewangan, makanana dan barangan seperti telekong, Al-Quran dan sejadah.Ini adalah misi bantuan kemanusiaan di Kemboja yang pertama bagi Kampus Kuantan.

Antara objektif misi ini ialah untuk membantu umat Islam yang daif, memberikan penerangan dan tunjuk ajar kepada kanak-kanak dan ibu bapa berkenaan dengan penjagaan kesihatan serta menyediakan perkhidmatan kesihatan.

Pelbagai aktiviti telah dijalankan merangkumi kempen kebersihan, pemeriksaan kesihatan, program motivasi, riadah bersama, bergotong -royong membersihkan masjid dan kenduri bersama penduduk setempat. Kedhaifan hidup menyebabkan masyarakat di sini kurang peka dengan aspek kebersihan dan kesihatan diri terutama kebersihan gigi,tangan dan kaki selain isu pendidikan yang tidak begitu dititik-beratkan.

Selain itu, aktiviti utama yang dijalankan dalam misi kali ini ialah masjlis berkhatan beramai-ramai yang dibuat selama 3 hari berturut dari jam 8pagi sehingga 4 petang waktu tempatan di mana seramai 135 orang kanak-kanak berjaya dikhatankan oleh dua orang pegawai perubatan UIAM iaitu Dr. Dinon (Ketua Pegawai Perubatan, Pusat Kesihatan UIAM) dan Prof. Madya Dr. Murad (Pengarah, Pusat Kesuburan UIAM) dengan dibantu oleh pelajar-pelajar yang menyertai misi kali ini. 5 orang -pelajar dari Kulliyyah Perubatan dan juga kulliyyah Kejururawatan mengambil peluang mempraktikkan pengetahuan mereka.

Bantuan kebajikan turut diberikan kepada golongan yang kurang bernasib baik seperti ibu tunggal, warga tua dan anak-anak yatim Kg Ambil yang serba dhaif. Bantuan seperti alatan belajar turut dihulurkan ke sekolah-sekolah berhampiran Kg. Ambil. Barang-barang derma yang dibawa seperti sejadah, telekung, kain batik, kain pelikat, baju orang dewasa dan kanak-kanak, naskah al-Quran dan Yaasin,wang derma dan sebagainya diagih-agihkan oleh para peserta semasa aktiviti ziarah. Misi kali ini juga turut membantu menyumbangan pemasangan pam air elektrik dari sebuah telaga ke tangki masjid dan sekolah bagi memudahkan penduduk untuk beribadah .

Menurut pengarah projek Prof. Dato’ Dr. Kamaruzaman Wan Su berkata; “ dengan adanya program sebegini, sedikit sebanyak dapat memberi pendedahan kepada para pelajar perubatan UIAM tentang kedaifahan mereka yang berada di sana, selain itu juga para pelajar dapat mempraktikan ilmu-ilmu perubatan mereka dari segi memberi penerangan dan tunjuk ajar kepada masyarakat di sana tentang hal penjagaan kesihatan. Program khidmat kesihatan juga dijalankan. Apa yang diharapkan program misi bantuan kemanusiaan ini dapat diteruskan”.

No comments:

Post a Comment